Blog

Bonnetjes – a.k.a. tickets to the tropics

Ik heb in de afgelopen tien jaar dui-zen-den bonnetjes in mijn handen gehad. Ik ben van ze gaan houden en ik heb ze verguisd. Vandaag realiseerde ik dat ik mijzelf met recht bonnetjes-expert mag noemen en dat het tijd werd om mijn kennis met jullie te delen.

Disclaimer: Vanaf punt 5 zal iedereen die zijn bonnetjes inscant en rechtstreeks naar zijn/haar online boekhoudprogramma whappt denken: ouderwets!! Maar ik heb het een kwartaaltje geprobeerd en ben er weer mee gestopt. Ik vond het tóch teveel gedoe (en geld kosten) en kan op dit moment heel goed uit de voeten met een simpel Excel-letje voor mijn administratie. Daarnaast kom ik veel creatieve zzp’ers tegen die ook nog lang niet zo ver zijn. Dus, ik wéét dat het een stuk digitaler kan allemaal, daarover later misschien meer. Eerst de basics.

Zodra je jezelf als zelfstandige hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kun je je bonnetjes maar beter omarmen. Ze gaan je geld opleveren. Toen ik vanochtend mijn administratie van 2010 (mijn derde jaar als freelancer) erbij pakte, vond ik los van een factuur voor een Apple Wireless Mouse, een harde schijf, één tankbon en een Fiat Scudo ontstellend weinig bonnetjes in mijn map terug. Ik wil niet weten hoeveel geld mij dat toen heeft gekost (nou, eigenlijk weet ik dat wel, want ik denk niet echt met warme gevoelens terug aan mijn financiële situatie in die tijd).

Ben je nog geen zelfstandige, maar overweeg je dat wel te gaan worden? Dan geldt ook: bewaren! De Belastingdienst staat namelijk toe dat je ook kosten uit de ‘aanloopfase’ opvoert als kosten in je administratie. Super handig dus als je dit jaar een laptop koopt, of visitekaartjes, of je laat een website bouwen en je wilt je volgend jaar misschien officieel als zzp’er aan de slag.

Als je veel op projectbasis werkt, komt het je vast bekend voor. Je hebt een project achter de rug, maar je bent nog niet helemaal klaar. Want wat rest nog: je bonnetjes declareren. Als je ze nog kunt vinden. Je bent niet de enige die geld misloopt doordat je je bonnetjes niet bewaard hebt. Eeuwig zonde, zeker als je krap bij kas zit.

Hoog tijd voor wat bonnetjes-discipline!

Mijn belangrijkste tips voor jou (en je boekhouder gaat hier ook blij mee zijn).

  1. Vraag ALTIJD om een bonnetje in de winkel als je iets afrekent waarvan je ook maar lichtelijk het gevoel hebt dat die uitgave rechtsom of linksom te verantwoorden is als zakelijke uitgave. Lunch, een kopje koffie, een boek of tijdschrift, nieuwe lievelingspen, alles met een stekker of accu, make-up, museumbezoek, een inspiratiereis, professionele profielfoto’s, een workshop sociale media, etc.
  2. Get rid of de pinbon. Die is nergens goed voor (tenzij je zoals mijn moeder iedere maand je bankafschriften wil checken op spookpinbetalingen). Dus niet aan de kassabon laten nieten en al helemaal niet met plakband (daarover later meer). Een pinbon ZONDER kassabon is GEEN bon. Iedere winkel moet je een kassabon (uit de kassa of handgeschreven) kunnen geven.
  3. Check of de btw op de bon staat. Voordat je de bon in je portemonnee stopt. Doe het gewoon even, want die btw kun je in veel gevallen terugvragen van de Belastingdienst. Staat er geen btw op vermeld (Etos heeft daar een handje van, heel irritant), vraag dan alsnog om een btw-bon. Krijg je soms een frons van de verkoper, maar soit. Het is jouw geld en je hebt er recht op.
  4. Krijg je een mooie handgeschreven bon? Check dan even of de datum erop staat. En check op punt 3. Als de verkoper geen rekenmachine bij de hand heeft, volstaat ook: “incl. 21% btw” op de bon. Of “incl. 6% btw”. Dan rekent je zelf (of je productieleider of boekhouder) later wel uit om hoeveel btw het gaat. Er zijn super handige rekensommetjes voor, maar die vergeet ik altijd. Dus open ik steevast deze online rekentool als ik met bonnetjes aan de slag ga, kun je alle kanten op de btw berekenen.
  5. Leeg zo nu en dan thuis je portemonnee. Sorteer even snel: (mogelijk) zakelijk / privé. Die privé-bonnetjes mieter je weg, tenzij het een garantiebewijs is. Bij twijfel: bewaren. Stel ze veilig, want het is je kapitaal, die bonnetjes. Zo weet je zeker dat je als je portemonnee gejat wordt, je niet ook voor maanden bonnetjes kwijt bent.
  6. De één levert een schoenendoos met bonnen in bij de boekhouder, de ander steekt er iets meer werk in. Ik doe altijd: Alle bonnetjes op A4’tjes nieten, op de voor- en achterkant. Begin iedere maand op een nieuw A4 als het om je eigen administratie gaat. Als je bonnetjes declareert, hoeft dat niet.
  7. Heb je van die lange lange lappen bon, zoals je bij een bouwmarkt vaak krijgt? Kijk dan even wat er allemaal dubbel op staat en knip die dubbele info eraf. Bewaar: datum, naam winkel, omschrijving producten, bedragen en btw natuurlijk. Maar hangt er nog een verkapte pinbon onder, knip de er gerust af (dit hoeft niet natuurlijk, maar het geeft mij altijd een lekker opgeruimd gevoel. En je hoeft niet te origami-en om je bon op die A4 te krijgen).
  8. Absolute no-go: plakband en Pritt stift. Beide hebben een verwoestende werking op je bonnetje. Dat zie je op het eerste gezicht niet, maar na een jaar (of sneller) ben je ineens alle tekst kwijt onder het plakband of boven het gePritte deel. Hier het bewijs:Dus: de nietmachine is je beste vriend. Zorg wel voor een flinke voorraad nietjes. En Tetris de bonnetjes een beetje economisch over je A4’tje zodat je de ruimte optimaal benut.

Behandel je bonnetjes als tickets to the tropics, want ze geven je meer financiële ruimte dan je zou denken! (en dus dichterbij die cocktail op dat tropisch eiland….)  Hasta la vista!


Als eerste mijn blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief:

Door |2017-05-05T15:30:40+00:00april 10th, 2017|Tags: , , |1 Reactie

About the Author:

Kunst is voor mij nog nooit zo belangrijk geweest als nu. In deze tijd waarin waarden en vrijheden onder druk staan, biedt kunst nieuw perspectief, verzet, inspiratie en kracht. Ik zet mijn creativiteit en ervaring in voor een grotere zichtbaarheid van kunstenaars en hun werk. Ik produceer theatervoorstellingen, begeleid creatieve talenten bij hun ontwikkeling en adviseer hen hoe je zakelijk goed voor jezelf zorgt. Ik werk met ondernemers aan de andere kant van de wereld als virtual assistant en ben de trotse verzorger van zeven prachtige bijenvolken.

Eén reactie

  1. Ton Bil 12 april 2017 om 15:09 - Antwoorden

    Heel erg waar en goed wat je hier schrijft.

Geef een reactie