Quality time met je nieuwe agenda

De dagen voor Kerst had ik mijn zinnen gezet op een werk-inhaalslag. “Als ik nou nog éven dit en dit en dat afrond, kan ik straks lekker relaxt Kerst vieren”, dacht ik. Ik nestelde mij in een idyllisch koffietentje, schakelde door naar de vijfde versnelling en gaf een lange dag flink gas.

Yeah right…

Aan het eind van de dag voelde ik mij ontevreden en leeg. Ik had niet alles kunnen doen wat ik wilde en ik bleef zitten met een langere to-do-list dan toen ik begon. Eindelijk was het de zondag voor Kerst, mijn eerste echte vrije dag sinds tijden. “Lekker relaxt” werd “ik ben kapot”.

In de laatste maand van het jaar (ook van mijn levensjaar, want ik ben op 3e Kerstdag jarig) voel ik altijd de behoefte om wat meer op mijzelf te zijn (niet zo handig, met al die sociale verplichtingen). Er komen vragen op als: Waar ben ik trots op? Wat ging goed? Wie heb ik ontmoet, waar ben ik geweest? Wat wil ik loslaten? En zo zag ik ook steeds duidelijker de zinloosheid van mijn werk-eindspurt. “Als dit, dan dat…”. En dat dit niet lukt, en dat dan niet komt. Wat deed ik in de tussentijd? Proefde ik de koffie? Hoorde ik de muziek? Ademde ik door?

Waar zit de pauzeknop?

Ik vergeet vaak om even pauze te nemen. Als ik een verhaal vertel, tijdens een werkdag, een wandeling. Even stilstaan. Ik kan doorgaan zonder te stoppen en ben daar nogal goed in. Maar áls ik dan stop, krijg ik de rekening gepresenteerd. Waar ik eerst zo energiek, fit en vrolijk bezig was, zo futloos en ongeïnspireerd voel ik mij als ik daarmee stop. Meestal, niet altijd. Maar wel te vaak.

Als ik in de waan van de dag leef, word ik soms overvallen door Belangrijke Dingen die ik had kunnen zien aankomen als ze in mijn agenda hadden gestaan. Bijvoorbeeld de verjaardag van mijn moeder, het zoeken naar bonnetjes voor mijn kwartaalaangifte, dat toffe festival waar ik al een jaar naar uitkijk. Afspraken met anderen zet ik vaak netjes in mijn agenda, maar afspraken met mijzelf meestal niet.

Ook voel ik na een drukke periode vaak goed aan dat ik eigenlijk even een korte pauze nodig heb. Een vrije dag om even op te laden, indrukken te verwerken en voor mijzelf te zorgen (weer eens naar de kapper, mijn kapotte lievelingsbroek naar de kleermaker brengen, een fatsoenlijke winterjas kopen of bij mijn liefste oudtante op bezoek).

Herken je dit? Wil jij ook meer tijd en ruimte voor pauze? Lees dan verder!

Ik heb een middag in de keuken gestaan en schreef een recept tegen een Onverwachte Overload Van Zaken. Hoe ik in 2018 aandacht ga geven aan wat belangrijk is. En dat deel ik graag met jou. Bereidingstijd is één wintermiddag en ik ben ervan overtuigd dat het je een veelvoud van rust oplevert.

Hoe dan?

  1. Pak je agenda voor 2018. Digitaal of papier, dat maakt niet uit. Als je in een papieren agenda werkt, gebruik je een potlood en gum.
  2. Blok als eerste 3 weekenden (grofweg om de 4 maanden) die he-le-maal voor jezelf zijn. Die staan gewoon vast. Fantaseer maar eens over de invulling van die weekenden. Blijf je lekker thuis en zorg je ervoor dat je het rijk alleen hebt? Informeer je of je in het familiehuisje op de Veluwe terecht kunt? Trakteer je jezelf op een boomhut of trek je je tent uit de berging om te gaan kamperen? Het geeft niet wat je doet, maar bewaak die weekenden met je leven. Ze zijn helemaal voor jou en jij mag ermee doen wat je wilt, in je uppie.
  3. Blok vervolgens iedere maand twee dagen voor jezelf. Je kunt een tweewekelijks ritme op vaste dagen aanhouden (bijvoorbeeld altijd een maandag), of je kijkt wanneer het volle- en nieuwe maan is (ook een cyclus), of je kiest bijvoorbeeld altijd de 1e en de 14e van de maand. In je digitale agenda kun je een afspraak laten herhalen met vast ritme, dat gaat lekker vlotjes (en in Google Agenda kun je bij Instellingen » Agenda’s » Andere agenda’s » Door interessante agenda’s bladeren » Meer Schijngestalten van de maan zelfs de maanstanden in je agenda importeren. Voila, een gratis extra cyclus die je kunt volgen).
    Ik heb die tweemaandelijkse dagen voorlopig “Reflectiedag” genoemd. Kies een term die voor jou voorlopig de lading dekt, als je ‘m zelf maar snapt. Me-time, Pauze, whatever. Omdat je op die dagen checkt hoe het met jezelf gaat, maar ook de twee aankomende weken even bestudeert. Zie je knelpunten, heb je iets ongelukkig gepland, of kun je na een première-avond beter de volgende ochtend vrij houden?
    Verder heb je eindelijk tijd om dat goede boek te lezen, een lange wandeling maken, maar ook (en dat vind ik het spannendst), Niks Doen.
  4. Plan nu alle Saaie Onvermijdelijke Zaken die je kunt bedenken in. Maandelijks facturen sturen en betalen, administratie bijwerken, btw-aangifte. Ideale verplichtingen om regelmaat in aan te brengen. Plan daar iedere maand een paar uurtjes voor in en omschrijf letterlijk wat je in die tijd gaat doen. Dus niet één blok Saaie Dingen”, maar vier uur voor administratie, een uur facturen sturen, enz.

Je ziet nu misschien al dat sommige afspraken overlappen. Als je je “Reflectiedag” altijd op de 1e van de maand plant, en dat valt in een bepaalde maand in je Weekend Voor Jezelf, is dat dus niet handig. En je gaat ook geen btw-aangifte doen op je Reflectiedag.

Nu komt het leuke, je loopt je hele agenda door en je kijkt per week naar de knelpunten. Voel je vrij om te schuiven, maar doe dat wel met kleine stapjes. Een dagje naar voren of naar achter kan geen kwaad. Zorg ervoor dat je realistisch hebt gepland. Krijg je er kramp van in je buik? Schuif dan met de afspraken tot dat nare gevoel weg is.

Denk nu even rustig na. Heb je een cursus gepland ergens dit jaar? Of ben je dat van plan? Zoek uit om welke data het gaat. Wanneer is Lowlands eigenlijk, de Uitmarkt, familieweekend met Pinksteren, de Biënnale in Venetië (strikvraag 🙂 ) omdat je daar nu echt eens naartoe wil? Zoek het op, zet het in je agenda.

Zo, er staan nu waarschijnlijk afspraken in je agenda die er nog nooit hebben gestaan. En wie houdt er eigenlijk van een volle agenda? Ik niet. Maar het mooie is, dit zijn allemaal afspraken met jezelf. Je bent iedereen voor geweest. En waar jij zelf meestal aan het kortste eind trekt in drukke tijden, heb je nu reden genoeg om af en toe “Nee” te zeggen, “omdat ik al een afspraak heb staan”.

Dus wil jij meer ruimte in je hoofd, op tijd pauze nemen en meer ontspannen? Plan een middagje quality-time met je nieuwe agenda voor 2018 en krijg inzicht in potentiële knelpunten, zeeën van tijd en ruimte voor jezelf.

Veel plezier en ik hoor graag hoe je het vond om dit te doen!

Meld je aan voor tips, goede ideeën en inspiratie in je mailbox!

Door |2018-01-05T09:28:04+00:00december 28th, 2017|2 Reacties

About the Author:

Kunst is voor mij nog nooit zo belangrijk geweest als nu. In deze tijd waarin waarden en vrijheden onder druk staan, biedt kunst nieuw perspectief, verzet, inspiratie en kracht. Ik zet mijn creativiteit en ervaring in voor een grotere zichtbaarheid van kunstenaars en hun werk. Ik produceer theatervoorstellingen, begeleid creatieve talenten bij hun ontwikkeling en adviseer hen hoe je zakelijk goed voor jezelf zorgt. Ik werk met ondernemers aan de andere kant van de wereld als virtual assistant en ben de trotse verzorger van zeven prachtige bijenvolken.

2 Comments

  1. Merel 2 januari 2018 om 21:06 - Antwoorden

    wouw Fleur wat een fijne blog. Ik heb helemaal zin om morgen eens flink wat kruisen in mijn agenda te zetten!!!!

  2. Jolanda 6 januari 2018 om 09:55 - Antwoorden

    Zo had ik het nog nooit bekeken Fleur…
    Ik denk dat ik ook maar eens wat afspraken met mijzelf ga maken. 😃😃

Geef een reactie